Tentang Blog Ini

Blog ini khas untuk rakan-rakan seperjuangan yang pernah berada di bawah satu bumbung semasa menuntut ilmu dalam Tingkatan 6 di Sekolah Menengah Tuanku Muhammad, Kuala Pilah, pada tahun 1975 dan 1976. Rakan-rakan boleh posting apa sahaja asalkan tidak menyinggung perasaan rakan-rakan yang lain. Jika perlukan bantuan hubungi admin blog di 012-2345889. Blog ini juga boleh dibaca dalam pelbagai bahasa.

Wednesday 21 March 2012

KEKAGUMAN SAYA

Selamat sejahtera kawan-kawan,

Secara ikhlasnya saya tidak begitu pasti apa sebenarnya yang hendak di paparkan di sini untuk kita kongsikan bersama. Setakat hari ini belum ada rakan-rakan yang menghubungi saya samada untuk menyumbangkan coretan mahupun yang memberikan respon atas cadangan reunion TMS tersebut.

Namun begitu saya dapati pelawat kepada blog ini semakin bertambah dari sehari ke sehari. Tidak elok sekiranya tidak ada bahan-bahan baru yang diupdatekan. Sekurang-kurangnya rakan-rakan yang membukanya akan bertemu dengan sesuatu yang baru. Penyampai maklumat, itulah fungsi sebenar blog ini.

Minat terkini rakan-rakan memang sukar diketahui, sebab itu di sebelah kiri saya masukan pautan-pautan tertentu secara rambang, sekadar untuk memudahkan rakan-rakan sekelian. Umpamanya ada link untuk berita, ada link untuk urusan bank, penempahan penerbangan dan ada link untuk bersosial. pilihlah link yang bersesuaian dengan jiwa kita dan boleh berikan cadangan sekiranya link tersebut hendak ditambah. Mana-mana link yang tidak sesuai dengan diri kita biarkan saja dan tidak usah disentuh.

Coretan kali ini ialah tentang sesuatu yang saya kagumi. Banyak sebenarnya, cuma yang disentuh ialah satu dua sahaja. Mungkin dilain posting akan ditambah.

Hampir setiap hari kita terbaca dalam laporan akhbar ataupun siaran di TV tentang rampasan dadah terbesar di negara kita samada di KLIA, di LCCT, di Padang Besar, Bukit Kayu Hitam dan pelbagai tempat lagi. Kagum saya melihat keberanian pengedar-pengedar tersebut menyeludupkan dadah mereka ke negara ini. Bukan mereka tak tahu risiko hukuman gantung sampai mati sekiranya tetangkap, tapi mereka lakukan juga. Pelbagai cara digunakan termasuk menelan hingga sekilogram dadah. Bayangkan sekiranya terpecah dalam perut..gol jawabnya. Turut dikagumi ialah kekentalan iman pegawai-pegawai penguatkuasa berhadapan dengan wang tunai berlonggok-longgok sehingga mencecah jutaan ringgit.

Melihat gambar tetamu Allah semasa mengelilingi Kaabah, atau sedang berwukup di Mina, atau sedang menunaikan solat tarawih, saya terasa lemas. Semasa musim haji jumlah yang terkumpul di sana sekitar 3 hingga 4 juta orang pada satu-satu masa. Tetapi pada bulan Ramadan jumlahnya meningkat sehingga 6 juta orang. Terasa kerdilnya diri ini menginsafi kebesaran Allah. Semuanya selamat, semuanya ada rezeki makan dan minum ketika itu. Semua kemudahan tersedia dan mencukupi. Mampukah kita banyangkan sekiranya sepatu, kasut atau selipar dilonggokan pada satu tempat dan jumlahnya berjuta pasangan?.

 
Pada hari hujung minggu berada di mana-mana lebuh raya di negara ini amat mengkagumkan saya. Ratusan ribu kenderaan sedang mundar mandir menuju distinasi masing-masing. Pusat-pusat peranginan padat dengan pengunjung di mana ceruk rantau sekalipun. Pada hari Sabtu dan Ahad berapa juta liter minyak digunakan oleh pelbagai kenderaan di negara ini..? Saya kagum.







 
Setiap hari membuka lembaran akhbar atau majalah kita akan dapati pelbagai jenis berita dipaparkan. Kagum saya dengan kegigihan para pemberita mencari bahan dan kagum saya dengan kehebatan juru gambar merakamkan setiap peristiwa. Kagum juga saya dengan kreativiti penyunting dan pereka set dalam setiap akhbar tersebut. Bayangkan setiap hari ribuan berita akan disiarkan dan perkara itu berulang-ulang dan terus berlaku. Tanpa wartawan sebenarnya dunia akan menjadi sepi dan lesu. Di seluruh dunia golongan ini sebenarnya mempunyai peranan yang amat besar dalam kehidupan kita.

Dulu saya mengkagumi dunia teknologi mesin faximili. Kita berada di Taman Panchor Jaya, kita faxkan sekeping gambar atau surat ke Amerika, sesaat selepas itu kiriman kita akan diterima di sebelah sana sebiji dengan yang ada di depan mata kita. Kecanggihan teknologi hari ini tak yah ceritalah..berpisah beribu batu terasa dekat sangat dengan teknologi terkini seperti internet, skype atau video. Bayangkan majlis pertunangan di Felda Pasir Besar dipancarkan secara terus ke Kanada dan dapat diikuti pada masa itu juga.

Pelayar solo negara Datuk Azhar Mansor mengelilingi dunia secara sendirian memerlukan semangat yang kental selama 4 bulan di samudera yang luas di malam yang gelap gulita. Sementara Puan Syarifah Mazlina pula mengembara ke Kutub Utara seorang diri mengharungi cuaca sejuk hingga mencecah paras beku juga harus dikagumi walaupun ada yang mengatakan belaiu menipu(Baca di sini). Kemudian seorang yang tanpa kaki berusaha selama 30 tahun akhirnya berjaya berada di puncak Everest.. hahaha..kagum saya.


Bersambung!!

Oleh:
Jokiden.

No comments:

Post a Comment